Bratsch
Den aarhusianske bratschist Johannes Bærentzen Pihl er vokset op i en musikerfamilie og begyndte at spille violin som 4-årig, før han senere også begyndte at spille bratsch.
Som 17-årig faldt han over en CD med verdensbratschisten Tabea Zimmermann, som fik ham overbevist om at tage det endelig skridt og hellige sig instrumentet. I 2017 blev han optaget på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvor han afsluttede med topkarakter efter at have studeret med Lars Anders Tomter, Prof. Tim Frederiksen og Asbjørn Nørgaard fra Den Danske Strygekvartet. Efter færdiggørelsen af sine studier i København, tog han, takket være generøs støtte fra Bente Calberg-legatet og Fondation Idella, til Paris for at studere videre hos den prisvindende bratschist, Sabine Toutain.
Kammermusikken har fyldt meget i løbet af hans studier i alle mulige konstellationer, og især med hans duopartner Rasmus Sørensen som sammen med ham udgør bratsch/klaver-duoen Duo Alba. Han var solist med Aarhus Amatørsymfonikere i 2020 samt med Aarhus Jazz Orchestra i 2016, og et af hans mål med sit virke er at få delt den glæde, han har for bratschrepertoiret, samt at vise hvad bratschen kan og har at byde på i alle dens forskelligartede roller. Derudover har også deltaget i flere internationale mesterkurser, hvor han bl.a. har modtaget undervisning af Kim Kashkashian, Stephanie Baer, Diemut Poppen og Peter Herresthal, og han nyder altid at komme ud at se verden med sit instrument.
What are your interests besides music?
At blive bedre til fransk, tage analogbilleder, fodbold, læsning og meget andet…
Who are your biggest inspirations and why?
Bratschmæssigt må det være Lawrence Power og Tabea Zimmermann, eftersom de er to af mine yndlingsbratschister. Jeg har hørt deres indspilninger utallige gange. Som noget andet tog jeg en pause mellem mit første og andet år på konservatoriet for at overveje violinbyggeri, og der var Noémie Viaud utroligt hjælpsom og tog sig meget af mig. Det var virkelig inspirerende at være i hendes værksted, og at se hvordan hun arbejdede, og selvom det dengang var et tvivlens år, så ville jeg nu vælge at gøre det igen.
Your top 3 favourite pieces of music
Årh, det er svært! Det skifter løbende, men for tiden vil jeg sige: Strygekvartet nr. 16 i F-dur, op. 135 af Beethoven. “In The Real Early Morning” af Jacob Collier. “Suite for viola and small orchestra” af Vaughan Williams.
What do you like about playing chamber music?
Jeg holder meget af at komme ind på folk gennem kammermusikken. Man er nødt til at være meget åben og ærlig for at kunne spille sammen, og jeg synes altid, det er spændende at se, om man kan fornemme hinanden og forbinde ens idéer uden nødvendigvis at tale sammen om det først. Og så elsker jeg følelsen af at gå på scenen som del af et hold.
Tell us a fun fact about you
Da jeg tog Pottermore-quizzen, håbede jeg stærkt, at jeg ville blive udvalgt til Gryffindor og få et fedt dyr, som en ulv eller en ørn, som min patronus, men jeg endte med Hufflepuff og en delfin… og så er jeg ovenikøbet bange for at svømme.